Én szinte kizárólag virtuális/mintázott hangszereket használok (mondjuk 20-30 track), és mondjuk egy sávon átlag 3 effekt plugin is van. A 2012-es i7-es minim 16gb ram-mal simán bírja. Igaz még nem dörrentettem be a Native Instruments-es arzenált, az azért gondolom zabálni fogja az erőforrásokat.
Ha hosszútávon gondolkodsz, érdemes azért jócskán fölé lőni az alapkövetelményeknek. Én iMac-ből (már ha nem idegen tőled a használt cucc vásárlás) a late 2012-es 27"-os modellt venném 3.4Ghz i7-es procival és legalább 16gb rammal, vagy a late 2013-ast 3.5 Ghz i7-es procival és szintén minimum 16gb rammal. Ilyeneket ki lehet fogni 300 ezer környékén.
Szerintem a Garage Band kevesebbet "fogyaszt", ha csak azt nyomod, oda nem kell feltétlen erőgép, az iPad-en is elfut. :)
Erre nem nagyon lehet egyértelmű választ adni. Meg kell nézni, hogy mik a szoftverek minimális os, illetve rendszerkövetelményei.
Ezután pedig a felhasználás erőforrás igénye szerint fog változni a teljesítmény, nyilván egy zongorasáv kevesebb erőforrást igényel, mint egy 60 sávos keverés telerakva natíb pluginekkel. Nálam a Garageband gond nélkül fut az iPhone 5S-emen, ami elég régi telefon.
A late 2012mac minimen is rendben fut mind a Logic, mind a Garageband. Persze meg lejet annyira rakni, mint mondtam már, hogy elfáradjon. Ebben az esetben meg le lehet renderelni, illetrve freezelni a plugineket.
tud valaki abban segíteni, hogy milyen/mikori IMAC bírja a zeneszerkesztést akár Garageband-ben vagy Logic Pro X-ben? Főleg tapasztalat alapján érdekelnének a vélemények.
köszönöm előre is,
Köszi. Nem fejhallgatót használok keveréshez, az csak kiegészítő eszköz más célokra. Saját anyagok demó-szintű keveréssel foglalkozom, többre nincs szükségem. Itt van egy (esetlegesen) induló project-em (csak ötletgyűjtemény), nagyjából ennyire vagyok jelenleg képes, de ez elég is most nekem. Majd fejlődni fogok még.
Az a helyzet, hogy azért még sok mindenben a jobb az drágább logikus alaptézise működik. Azért a fejhallgatóval való keverést nem tanácsolnám, csak a keverés kontrolljaként, ugyanis egyrészt soha nem úgy fog szólni, mint a hangláda, másrészt súlyos károsodást lehet okozni a fülnek és az egyensúlyrendszerednek - tapasztalatból mondom, évekig heverten ki egy ilyen "keverést". Legfőképp a szubbasszusos groovok esetében gyilkos a dolog. Meg kell tanulni hallani. A technika fejlődése lehetővé tette, hogy már otthon a sarokba lehet kész hangzó anyagot csinálni, de azért a hangmérnökség mégis csak egy szakma, amit intézményben oktatnak és diplomával igazolnak.
Én egy olcsó fejhallgatót vettem, mert csak néha kell. Amúgy stúdió monitort használok (nem drágát). Arra gondoltam, hogy az AKG-vel nagyon nem lövök mellé, még az alsó árkategóriában sem (AKG K72). Dehogynem. Annyira nincs basszusa, hogy nagyon (külső hangkártyával használom). A negyed annyiba került Zallman jobban szól a mélyebb tartományban, de még az utóbbival azonos árkategóriájú Panasonic 10-es is, ami eltört, és ahelyett vásároltam az AKG-t. Vagy túl sokat várok egy fejhallgatótól?
Én az AKG Q701-est használom. nagyon szépen szól és a kb. 5 m hosszú vezetékkel lehet mozogni a helységben, nem kell állandóan levenni. Ha Quincy Jonesnak jó...
Sziasztok, érdeklődni szeretnék, hogy gitár rögzítésére, saját gitár centrikus zenék keverésére, ki milyen fejhallgatót javasol, nyitott vagy zárt stb. az Árfekvés a 100 e körüli kategória lenne
Sziasztok!
Van egy gyári dobozos Logic Pro 7-em (7.2) mindenestül, ha valakit érdekel. Régebbi konfigokhoz ideális, ha valaki szórakozni, vagy ismerkedni akar a programmal. 15e Ft ;)
Segítségeteket kérném. Esetleg van-e itt olyan valaki aki Ipad - USB-s billentyűzeten zenél koncerten, illetve milyen alkalmazásokat használ hozzá, vagy milyet ajánlana.
Amire leginkább szükségem lenne szoftverek: synth, zongora, orgona, vonós, illetve ha ezek keverhetők lennének.
A válaszokat előre is köszönöm.
Robi
Sziasztok! Ajánljatok szinti vagy zongora oktató programot, vagy midi lejátszót, ami teljesképernyős billenty
űn mutatja melyik hang szól. Esetleg amivel lassítani is lehet a dallamot. Vagy olyan oktató programot ami ezt tudja.
Sziasztok!Segítségeteket szeretném kérni! Cubase Elelments 7-et szeretném használni midihez,egy Yamaha Moxf6 társaságában.Az a helyzet,hogy midi tekintetében teljesen az alapokról kezdeném,ebből a szempontból pedig talán nem a legszerencsésebb a Cubase-el kezdeni,mert azt hallottam elég komplikált.Hangszerhez is ezt a programot kaptam eredetileg, lehetetlen nem létezik alapon úgy gondoltam belefogok.Kerestem videókat,de csak a Cubase 5 ről találtam olyat ami szimpatikus és nem más nyelven van.A kérdés az lenne,hogy nagy vonalakban a 2 program hasonló, tehát segítene a videó,vagy felejtsem el? Más témában fotózásban Photoshop-ot használok ,azt tudom hogy ott gyakorlatilag kicsi különbség van az egymást követő generációk között.Esetleg tudnátok valamit ajánlani ami segítség lenne a kezdéshez?
Sziasztok!Segítségeteket szeretném kérni! Cubase Elelments 7-et szeretném használni midihez,egy Yamaha Moxf6 társaságában.Az a helyzet,hogy midi tekintetében teljesen az alapokról kezdeném,ebből a szempontból pedig talán nem a legszerencsésebb a Cubase-el kezdeni,mert azt hallottam elég komplikált.Hangszerhez is ezt a programot kaptam eredetileg, lehetetlen nem létezik alapon úgy gondoltam belefogok.Kerestem videókat,de csak a Cubase 5 ről találtam olyat ami szimpatikus és nem más nyelven van.A kérdés az lenne,hogy nagy vonalakban a 2 program hasonló, tehát segítene a videó,vagy felejtsem el? Más témában fotózásban Photoshop-ot használok ,azt tudom hogy ott gyakorlatilag kicsi különbség van az egymást követő generációk között.Esetleg tudnátok valamit ajánlani ami segítség lenne a kezdéshez?
Tudna nekem valaki segíteni? Kaptam egy midi billentyűzetet - ICON iKeyboard 8x - és nem működik a Macbookommal. Ugye fel kellene ismernie, de nem teszi :( ... Mivel lehetne ezt orvosolni? Előre is nagyon szépen köszönöm a segítséget!
Tényleg jók, főképp az amp simek meggyőzőek. Kérdés,hogy valóban a dawban is jobban szólnak, vagy csak a versenytársak nem csináltak elég jó demót. Itt is sok jó dolog van most leárazva: pb
Kiegészítés: a kizárólagos mód be-, vagy kikapcsolása nem okoz változást.
A CPU terhelés lejátszáskor a DAW-ban mérve: 40-50% között van. Ha megnyitom a Start menüt, megugrik a CPU használat, és olyankor recseg. Ilyenkor értelemszerűen kevesebb CPU időt kap a DAW. Kiderült, hogy van egy VST-m, ami elég sok a CPU időt használ. Ha kikapcsolom, akkor nem lesz kritikus a CPU terhelése a Start menü megnyitásakor.
Amikor Studio One-ban lejátszok, és eközben Windows 10-ben visszaállítok egy minimalizált ablakot, vagy megjelenítem a Start menüt, akkor recseg a hang. Nincs túl sok sávom és hangszerem, és a gépem sem annyira gyenge szerintem: Intel i5, 16 GB RAM, SSD. A Windows lejátszójával nincs problémám (tudom, hogy sokkal könnyebb dolga van ). Az ASIO buffer mérete 128, de felvételkor 64 esetén sincs drop (felvétel közben nem nyitogatok ablakokat ). Exportnál eddig nem tapasztaltam problémát. Van egy beépített hangkártyám is, amit Skype-ra használok, tehát kellene ezután is, ha lehet. Az energiagazdálkodás teljesítmény-centrikusra van állítva, és nincs kizárólagos eszközhasználat bejelölve a hangkártyánál.
Tud valaki megoldást a problémára?
Sziasztok! Működhet olyasmi hogy a gitár száraz jele felvétele után,egy Vst plugin erősítőt rákeverve kiküldöm hangkártyán a gépből egy tranyós erősítőbe (Marshall MG Gold), majd kimikrofonozva ismét felveszem PC-n?
Tudom di box kell hozzá..
Helló!
Látom az egész fórum kb. meghótt, itt meg senki nem is nagyon bválaszol semmire, de azért hátha: Bias FX-hez tud valaki esetleg 32 bites keygent adni nekem?
Tudom, hogy nem igazán legális, dehát múúúvészet érdekében...
Az attól függ, milyen hangkártya/interface, és milyen ASIO driver. Pl. az ASIO4ALL csak egy stream "klienst" kezel, a jobb hangkártyák saját ASIO drivere multi-kliens képes, azaz simán mehet ASIO mellett WDM is.
Sziasztok!
Van egy Digitech GSP1101 effektem, ami USB hangkártyaként is tud működni.
Visszajátszásnál, tehát amikor a számítógép médiát küld rá, jelentkezik a hang mellé egy magas frekvenciás sípoló fehérzaj. Ha vége a média fájlnak, a zaj is meszűnik, tehát nem állandóan szól.
Van valakinek ötlete?
Sziasztok!
Valaki ki tudna segíteni fél órára (Budapesten) egy Mac géppel, amin Yosemite előtti oprendszer fut, és van firewire csatlakozója?
Le kéne csekkolnom, hogy most akkor teljesen halott-e a régi hangkártyám, vagy csak kompatibilitási probléma van. Köszi!
Hogy lehetne megoldani azt a problémát, hogy mikor bekapcsolom az ASIO drivert a GR-ben, akkor máshonnan sehol se kapok hangot? (pl Windows, youtube [videó lejátszás azonnal megszakad])
Megvan a UX 1 nagyon meg vagyok elégedve. Szerintem igen jó hangja van.
Viszont ami van hozzá cubase felvevő prog az túl bonyolult nekem. ( Te jó ég 6 Giga volt mire letöltöttem). Szeretnék valami egyszerűbbet de olyat amit le tudok tölteni ingyenes és könyen kezelhető. Garage band vagy ilyesmi .... mit ajánlotok ?
Honnan tudnám azt leszedni v. Van e valam8 hasonló
Sokáig próbálkoztam mindenféle pluginekkel (Guitar Rig, Amplitube, Overloud, egyéb vst-k). Két hete jött meg az Axe-fx II. Olyan, mintha egy Ladából átülnél egy Audiba. Nem vicc. Egyszerűen élvezet rajta játszani. Ami a youtube-on átjön, az nem feltétlenül adja vissza.
Bias-al nincs tapasztalatom, de teljesen más koncepció. Az axe-fx egy komplett hardver-szoftver egység vs. bias egy önálló plugin ami a gépeden fut. Ehhez mérten árban is más dimenzió.
Szerintem cső itt nem lesz, csak DI gitárból bele a hangkártyába.
Nem tudom, hogy a mai hangkártyák közül mi a megfelelője az Alesis io2 Expressnek, én tuti Audient iD4-et vennék, ha meg lennék szorulva (de most van egy Audient iD22, ami nagyon bejön).
Viszont ha kezdő vagy, jó lesz gyakorlásnak a line6 és a pod farm. Aztán ha akarsz profibb erősítő szimulációt nézni, a Mercuriall Reaxist javaslom, abból nagyon könnyű jó hangot kihozni, és van benne néhány pedál, hangfal ,zajzár, .... Vagy Kazrog Thermionik erősítő szimulációt és Two Notes Wall of Sound gitárláda plugint javaslom még, az egy olcsóbb pakk lehet. (De a Mercuriall Reaxis nagyon jó! Vagy ha a Marshallok tetszenek, a Mercuriall Spark).
A sebesség csak az egyik kritérium, de nem árt pl, ha van egy cső is az előfokban, meg ilyesmi. Ki kell kísérletezni. Nagyon nem ugyanúgy szól ugyanaz a program különböző hangkártyákkal.
Másik fontos kérdés a monitorozás, hogy milyen hangcuccra dugod a laptopot. Egy akármilyen fülhallgatóval nem nagyon fog jól szólni.
Először is köszönöm a segítségeteket MP, Vénkecske, Eingang !!!!!
A line 6 en igen gondolkozom mert ahhoz minden megvan felvevő program, gitárerősítő szimulátorok stb. ( Ráadául van bent Plexi, SLO, 5150, Diesel szimulációk...nagyon nagy like !!!) Aztán később rá raknám a gitár rig et mert igy látatlanban alapból erre gondoltam, mert ugye az amplitube az kiesik, mivel apple cuccaim nincsenek. De ezt az alesist
sem vetném el. Ennek a Alesis IO2 Expressnek nincs valami mai megfelelője? És akkor még be kellene szereznem a programokat is....
Ezzel a line6-el nem lesz hallható a késés. De az Alesis IO2 Express is jó lehet, két ismerősömnek is olyan van otthon.
Guitar rig-et is használhatsz vele. Vagy ezt az ingyenes csomagot (3 erősítő, 3 hangfal, pár effekt): https://www.timespace.com/products/overloud-exclusive-th3-time-and-space-free-edition?variant=47032886538
Nekem mondjuk a reaper nevű DAW vált be, és a cubase nagyon nem tetszett. A többivel nincs igazán tapasztalatom, bár a studio one nem volt rossz, főleg a midi+kotta nézet miatt.
Akkor mondok én is egy tippet, legfeljebb jól lehurrognak a szakik :D
Nekem nagyon bevált ilyen egyszem gitár/ének felvételre az Alesis IO2 Express külső usb cucc.
Már csak használtan kapsz, de én a helyedben 15e körül azonnal lecsapnék rá , sokat nem bukhatsz vele.
Egyik előnye, hogy direkt hardver monitorozni is tudsz vele. Azaz nulla latency megy a fülesbe vagy controllba amit játszol, énekelsz.
Másik hogy van fantomtápja. Van mikrofon előerősítő, de gitár bemenete is. Sőt egy-egy Insert is .
Harmadik hogy ezért a pénzért lesz egy profi usb-midi interfészed is.
Van hozzá W7 és w10 alá is driver., de ASIO-val is szépen műxik.
DAW ügyben meg javaslom a Studio One 3.5 programot a Presonustól ( ha nincs pénzed találsz "tanuló" verziót is )
Ebben van egy olyan opció, hogy a be/kimeneteket a szoft úgy össze tudja kapcsolni a felesleges busz-utakat megkerülve, hogy
a késés 5-10 msec körül tartható ha digitálisan monitorozol. Azon kívül egyik legkönnyebben kezelhető daw szerintem.
A gs-en van fenn egy jópár Line6 UX1, az elvileg gitárra van kitalálva. Nem tudom, hogy működnek-e még ezek, meg van-e jó driver win10-re, de 20e körül mennek, és 1 MOhm a HI-Z bemenet impedancia. Láttam pár Steinberg UR22-t is, olcsón, de azok nagyon érzékenyek az USB portra és 470kOhm a a HI-Z impedancia; állítólag az nem olyan jó az amp simeknek.
Persze ez csak akkor számít, ha nem akarsz venni a hangkártya mellé még egy DI boxot is :)
1. módszer: erősítő és hangfalszimulátoros multieffektet (Boss Gt, Line6, ZOOM G5, stb...) bedugni a hangkártyába, aztán mehet is a felvétel.
2. módszer, ha szoftveres szimulációt használsz. Ehhez kell majd egy erre alkalmas hangkártya (ASIO-t tudjon, különben késik majd a hang) A hangkártyába legyen egy korrekt előerősítő, anélkül nem nagyon szólnak majd jól ezek a szoftverek (tapasztalat).
A Guitar Rig kereskedelmi szoftver, pénzbe kerül.Vannak egyébként ingyenes programok is ennek kiváltására.
A Guitar Rig tud felvenni, de ha zenét akarsz szerkeszteni (dobot, basszust rakni a gitárhoz, stb) akkor ahhoz fog kelleni egy DAW szoftver is (Pl. Acid, Garage Band, Ableton, Cubase stb...)
Szeretném ötleteimet felgitározni, felvenni , de még sohasem használtam ilyen szofveres számítógépes kütyüket, kezdő vagyok a témában,( és számítógépes ismereteim is felhasznállói szintűek ).
kérdés 1 : Mi az ami mindenképpen kell ehhez ( ami van gitárok, gitárkábel, laptop ) ?
kérdés 2: Ahogy nézegettem ez a gitár rig tetszene, ha jól láttam, ezzel felvenni is lehet. Ezt le lehet tölteni valahonnan? Látom a leújabb verzió 60e Ft lenne.....
Sziasztok, kérlek, valaki pillantson rá erre az oldalra, hogy valós, vagy lehúzós. Rossz előérzeteim vannak az amúgy nagyon jónak tűnő ajánlataikról
http://vstbuzz.com/deals/70-off-drums-deep-2-auddict/
kösz
No, tegnap este ránéztem picit. Az eredmény:
- csak DAW fut, csak 1db track, 32-es buffer: pattog
- ugyanez 64-es bufferrel: csak néha pattan egyet-egyet, nincs érezhető késés
Tehát a proci nem bírja az alacsony buffert, de szerintem 128-as buferrel és freeze-eléssel már minden ok lesz.
Buffer méretét miért is akarja 32-re, kevesebb latency? a TH3 nekem az említett hardveren 2,8ms ír. Hallható érezhető késés még 256 vagy 512 sample-nál sem tapasztalok, növekszik a ms.
Konyhanyelven ez a buffer olyan mint a puffertartály, a hardver a buszok és egyéb lengéseket egyenlti ki, mint egy vizes tartály ami egymást tölti, ha az audio buffer kicsi (amin töltjük be) hamar kiürül(het), ha gyenge a hangkártya nem képes pótolni a DAW és a pluginek (éhségét).
Logic Pro X: Set the project sample rate Meglepve hallom, hogy 64-esen túlságosan érezhető a késés. Lejátszáskor is van buffer, ami alapban ugyanakkora, mint a felvételi. Az eredő késést a teljes round trip okozza. Szerintem készíts egy új project-et, amiben csak egy gitár sáv van, és abban hallgasd meg a késést, addig növelheted a buffer méretét, amíg nem válik zavaróvá. Ezután az alaposan megterhelt project-edben állítsd be ugyanezt, és többé ne foglalkozz vele. Ezután freeze-eld a többi sávot.
Ha a túlterhelést a többi sáv effektjei okozzák, akkor hiába állítasz be kisebb buffert, csak még nagyobb feladatot adsz a CPU-nak, és az eredmény még rosszabb lesz.
Persze, azon nem pattog, viszont túlságosan érezhető a késés. A telenyomott projektben. Még nem volt időm kipróbálgatni a lentebb említett dolgokat. Mintavételezés értékét nem találtam, lehet, hogy bénáztam... Most nézem logic supportban, hogy elvileg hol van...
Jelen hardver és szoftver környezetben az általad elvártakhoz képest gyenge. Milyen mintavételezési frekvenciát használsz? 64-es buffert próbáltál már?
Ok, hogy nem ördögtől való, csak az említett felállás mellett, ezzel a hangkártyával élvezhetetlen/használhatatlan volt.Ok, a rebdszer nem számít izmosnak mai viszonylatban, de azért nem is gyenge. Én egyébként leginkább a hangkártya USB-s mivoltát vádolom, mivel ez sokkal jobban igénybe veszi a processzort, mint a firewire port. Már említettem, a régi firewire hangkártyámmal nem voltak ilyen problémáim...
Szívesen. Ahogy a többiek is írták a saját esetükben, ki lehet hozni elfogadható eredményt gyengébb hardverből is. Nyilván a futási környezet nagyon sokat számít. Ha optimalizálás után sem éred el a megfelelő eredményt, akkor vagy az igények túl magasak, és azokból kell visszavenni, vagy erősebb hardver kell. Én az elsőt céloznám meg először, és nem törekednék extrém beállítások használatára. Nekem a 64 samples/48kHz/24 bit beállítás tökéletesen megfelel. De szerintem a 128-as buffer méret sem ördögtől való. És mint már említettem, továbbra is ott direct monitoring lehetősége.
Logic Pro-ban (szabad fordítás):
Kattints a Freeze (hópehely) gombra a sáv fejlécén.
A lakat kék színűre változik jelezvén, hogy a sáv készen áll a freeze végrehajtására.
A Track inspector-ban válazd ki a Freeze módot:
Source Only: Csak a sáv effektek nélkül. Intenzív processzor használó szoftveres hangszerek esetén érdemes használni.
Pre Fader: A sáv minden effektjével együtt.
Kattints a Play gombra.
A sáv feloldásához (unfreeze) kattints újra a Freeze gombra.
Ez így van. Erre (is) való a freeze funkció. A lényege, hogy előállítja egy adott sáv audio változatát, és a továbbiakban csak az audio-t játsza le, és az effekteket inaktiválja, ezzel erőforrásokat takarít meg. Később (pl. a beállítások módosításához) vissza lehet állítani az eredeti állapotot.
Ha jól tudom, Windows-ban a teljesítménycentrikus beállítás hatástalanítja a SpeedStep-et (speciális beállítások - minimális processzorteljesítmény: 100%). A kérdező OS-X-et használ, ahol feltételezésem szerint nem talált ilyen beállítást (én nem tudom, van-e egyáltalán). A másik specialitás, hogy 32-re szeretné állítani a buffer méretét, számunkra ismeretlen mintavételezési gyakoriság és track tartalom mellett. Nem tudjuk, hogy 64-en hogy viselkedne nála, de lehet, hogy teljesen jól működne. Ezért a nálunk, Windows alatt jól működő 64-es bufferrel nem tudjuk igazolni, hogy nála 32-vel az elvárt működést kellene produkálnia. Ha jól emlékszem volt egy olyan project-em, aminek egyik sávján ki kellett kapcsolnom felvétel közben az Omnisphere-t, mert nagyon leterhelte a rendszert.
Értem. A biosba nem hiszem, hogy belepiszkálnék, amíg ki nem próbáltam szűz projektben a dolgot, mert a sok plugin biztos hogy turbózza a késést. Meg az egyéb beállításokat is.
Nálam is egy 2 magos 2GHz 4GB ram, BIAS fx, M-audio delta LT hangkártya, Reaperrel, 64 sample-96 kHz cell, 4 sáv megy pattogás nélkül. Az energiagazdálkodás teljesítménycentrikus, a Biosban a spedd step be van kapcsolva. Ez egy irodai gép amúgy mindenféle egyéb más programokkal internet is. Próbálgattam pár hangkártyát, és ez a pattogás alaplap és hangkártya függvénye. Raktam bele szuper ramot akkor is.
Ha Intel processzoros a géped, akkor a BIOS-ban valószínűleg találsz Intel SpeedStep Technology-ra utaló beállítást. Ha letiltod (disabled), akkor a CPU nem változtatja az órajelét és a frekvenciáját az aktuális terheléstől függően (energiagazdálkodási okokból).
A Core Parking és a Turbo Boost letiltása is segíthet, ha találsz ilyeneket a BIOS-ban.
Én ezt nem értem amúgy. Nálam 1 magos 3GHz-es procival is vígan elment 48-as sample-n. Talán 1000 pont volt a cpu benchmark-ja.
Mondjuk csak a Reaper vagy a GRig ment, az igaz.
Ja....hát akkor ne is csodálkozz!
Bocs ezt nem tudtam kihagyni:)
Azt nem ismerem, de gondolom abban is van energiagazdálkodás. Ha az rosszul érzékeli a teljesítményigényt, vagy nem reagál elég gyorsan, akkor jön a pattogás.
Figyelj. A windows-ban az energiagazdálkodási beállításoknál állítsd át teljesítmény centrikusra amikor zenélsz. Az csodákra képes a kattogás megszüntetésénél. Nálam legalább is megoldotta.
Ok, köszi a javaslatokat!
MP: én is pont arra gondoltam, hogy kimentek egy bizonyos hosszúságú alapot a projektből, és egy szűz projektet nyitok, amiben csak egy audio sáv van az alappal, meg a feljátszandó sáv ;)
A 64 nekem biztosan bőven elég, nem hallok zavaró késést. Szerintem a 32-es buffer méret eléggé extrém jelen helyzetben. A böngésző, ha nem szükséges, bezárható. A 2/3 nem tudom, hogy a CPU teljes terhelése, vagy csak a Logic-ra eső. Nem ártana, ha kisebb lenne, de még akár jó is lehet. Ha a Logic tud sávokat fagyasztani (freeze), akkor azt is érdemes használni a többi sávon, akkor kevesebb processzoridőt fog használni, pláne, ha sok effekt van egy sávon.
Esetleg felvételkor olcsó pluginokat rakj be, amik kevésbé fektetik meg a gépet, és mixeléskor - amikor már nem fontos a latency - lehet hozni a komolyabb pluginokat.
A latency kompenzációhoz: nyilván akkor is késve hallod a hangot, csak szinkronban lesznek a sávok. Tehát az nem igazi megoldás. Azt hiszem, 128-as buffer-rel is simán lehet dolgozni. Addig a szintig menj le, amikor már nem zavaró a késés. Ha ott már pattog, akkor optimalizálj (amúgy sem árt).
Jelenleg 2.3GHz-es i7-es proci, 4Gb RAM és egy SSD dolgozik. 64-es buffernél már - ha jól emlékszem - nem pattog, csak 32-esen. Viszont USB-s a hangkártya, és az előző firewire-esnél kisebb bufferen is jóval érezhetőbb a késés...
Általában csak a Logic van megnyitva, mellette max egy böngésző, szóval az egyéb alkalmazások terhelése majdnem kizárható.
A projekt, amiben próbáltam (elektromos gitárt és kondi mikrofont) már viszonylag szépen el van látva track-ekkel és pluginekkel, de a Logic CPU mutatója szerint kb 2/3-on van a terhelés.
A RAM írási és olvasási sebessége nagyságrendekkel nagyobb, mint ami a hangfeldolgozáshoz szükséges. A CPU jelfeldolgozási sebessége is. A problémát inkább az okozhatja, hogy a CPU-nak rengeteg más feladata is van, amihez persze RAM műveletek is társulnak. Próbáld meg csökkenteni a processzor terhelését a nem használt programok bezárásával, illetve szolgáltatások leállításával. Ha a futó feladatokhoz képest kevés a RAM a gépben, akkor 80%-os (ha jól emlékszem) kihasználtság mellett elkezd az operációs rendszer swap-pelni a HDD-re, ami még jobban leterheli a rendszert. Szóval ha 80% felett van a RAM használat a szükségtelen programok leállítás után is, akkor érdemes lenne bővíteni. De szerintem elsősorban az optimalizálásra kellene koncentrálni, erről vannak írások a neten. Persze ha túlságosan alacsonyra állítod a buffer méretét, akkor annál izmosabb rendszerre van szükség. Nálam 3,4 GHz-es i5 CPU és 16 GB RAM mellett 64-re van állítva a buffer méret. Alternatív megoldás lehet a hangkártya direct monitor funkciója, vagy egy olyan DAW, amiben van latency kompenzáció (pl. Studio One). Utóbbi esetben elvileg nagyobb buffert is beállíthatsz, de célzottan nem próbáltam ki, csak be van kapcsolva.
Szevasztok!
Az vóna a kérdésem, hogy ahhoz, hogy alacsonyra állított buffer size-nál ne legyen pattogó hang, segít a RAM felturbózása, vagy ez processzorfüggő? Köszi!
Ja. A 2 msec az kevés,hülyeséget írtam, megnézem majd pontosan, mennyi.
Hát- ez a módszer nem a delayes-elcsúszkálásra épít, hanem a hangmagassábélire. Azért nem is tökéletes, bár még mindig ez a legjobb.
Majd akkor lesz jó, ha time strech-el is játszanak, hogy elmozogjanak a szótagok is random. Gondolom, az rendesen processzor-evő művelet lenne.
Hát ezt a hirtelenséget nem vágom, mert amikor énekel valaki, akkor a szótag harmada, fele alatt csúszkál és az nem hirtelen. Rengeteg énekszólamot javítok - pl most is - Olyan szép ívekkel csúsznak a hangmagasságok, hohy ihaj. Pl. a "változzunk" szó a most megdolgozott nótában 800 ms. A "vál" szótag 200, tehát a "vál" szótagban egy csúszkálás a min. 100 ms, ami nem hirtelen vágásszerű nekem. Egyébként az Izotope nectar doublerén lehet beállítani azt, hogy a pitchet változtatgassa, de természetesen valami periódus szerint, nem tudja az figyelni a szavak hosszát, azt, hogy milyen hosszú a magánhangzó, stb. Igen a 2ms szerintem 20 körüli, mert az emberi fül perkusszív hangot 20 ms fölötti késésnél hall duplának. Az ének meg nem perkusszív, úgyhogy én 20 ms körül kezdem, ha kézzel gyártok ilyet.
Nem nagy dolog. Úgy képzeld el, hogy fogsz egy pitch shiftert és hanglejátszás közben a pitch gombot random kb. 1-5 másodperces időközönként hirtelen megtekered ilyen-olyan irányokba, fel-le. A hirtelenségen van a hangsúly. Azt értem "vágás" alatt.
Természetesen centekben mérhető pitch-elésről van szó.
Ja. Látod, arról nem tudok, hogy a vágásokat a szavak, szótagok közti csendben csinálná meg (az lenne a tökéletes). De úgy nagyjából szóhossz-szótag időtartamokkal operál. Azaz néhány sec-es eltérő időtartamokra darabolja a hangot. Biztos nem random egyébként, valamilyen periódus lehet. És azért nem tűélesen mennek át egymásba, direktben nem hallasz törést benne, főként, hogy halkan van az eredeti hang mellett.
Vasban csak a Rolandokat és a TC-ket tudom, biztos van többféle is már. A szoftver ügyében meg éppen én tudakozódtam itt. De majd rájuk keresek jobban már.
Mondjuk az igaz, hogy - ha nem is doppleres - de létrejönnek flangeres pillanatok a 0 időkéséstől a +- 20 ms-ig és az nagyon szofisztikált dolog lehet teoretikusan, ha kiküszöbölődik. Csak azon gondolkozom, hogy akkor mi van, amikor ugyanez történik az élő duplázáskor ? Ott is, hol siet, hol késik az ember és nem hiszem, hogy diszkrét ugrásokban változtatná a sebességét. Csak a kíváncsiság okán, mondj már egy-két plugin-t, vagy vasat, amelyek megpróbálják az élő duplázás véletlen elemeit így bevetni, érdekelne - csak elméletileg, mert nekem vagy jó a szokásosan használt, néhány proli doubler, de leginkább csak az élő duplázás, vagy semmi.
Ezek a legújabb vasak már így működnek, ez a rész fejlettebb bennük. A Roland VE 20, vagy a TC kispedálok pl. Nem tudom, ez a waves mikori kiadás, illetve az, hogy mit és miért hívnak doubler-nek, csak értelmetlen vita felé visz. Akármilyen sima delay is lehet "doubler" ha úgy akarod. De a dupla éneket imitáló vasak (ami nekem kell pluginben), azok ma már mind a fenti módon működnek minimum. Elküldök neked majd egy ilyen sávot, ha érdekel, fogod látni, hogy hogyan dolgozik.
A "hirtelen vágós" algoritmusnak oka van. Merthogy ha szinusz-szerűen (akár random) változtatná például a delay time-ot, akkor ott fellépne egyben a doppler-es pitchelés, ami felismerhetően a Kórus effekt hangja. (Azt épp erre a célra hozták anno létre-mint a nevéből is kiderül- de aztán inkább spec. gitáreffekt lett belőle helyette, mert hallhatóan gép.)
Nekem egyébként most éppen vonós hangra kell, egészen jól használható némi dúsításra, vonósnégyesből tudsz csinálni egy nagyobbacska kamarazenekari hatást. Csak nincs kedvem áteresztgetni real time mindig a TC-n.
Egyébként színpadon tud nagyon hasznos lenni alapból egy ilyen. Stúdióban mindig duplán éneklősen oldottuk meg. Most is, ha úgy van.
Majd azt kell még kivárni, hogy a time stretch-el is operáljanak a vágások között és az tényleg -elvileg- már rendesen jó lesz.
Sigorú kritikád súlya alatt görnyedve szerényen jegyzem meg, hogy a legismertebb doubler pluginek egyike a waves doubler, szó szerint azt csinálja, amit leírtam. A két utolsó mondatunk a fix értékű delay ( és pitch ) okozta tökéletlenségről gyakorlatilag egyezik. Miután szerintem nagyon sok hasonló plugin van, én nem ismerek olyat, ami ""random" pontokon felszabdalják a beérkező hangsávot rövid szakaszokra és mindegyiknek ad egy bizonyos alacsonyabb-magasabb pitch értéket" de nem kételkedem benne, hogy van ilyen. ( Ugyanakkor nem zudom kizárni, hogy itt valami félreértés van. De az biztos, hogy a random delay és pitch áll a legközelebb az emberi duplázáshoz. Azt meg már csak félve kérdezem meg, hogy ha egyszer felénekelte a jóember a nótáját, akkor miért nem énekli fel mégegyszer és akkor nem kéne ilyen hülyeségeken társalkodnunk ? :)